Ofte stilte spÞrsmÄl (FAQ)

Velkommen til vÄr seksjon med ofte stilte spÞrsmÄl (FAQ)! Vi har samlet svar pÄ de vanligste spÞrsmÄlene om reservasjoner, bestillinger, abonnementer, betalinger og vÄre tjenester. Hvis du er ute etter rask veiledning eller trenger hjelp med noe spesifikt, finner du sannsynligvis svaret her.

Generelt

Hvordan kontakter jeg Worldline/Bambora? add
Hva betyr feilmelding om "possible fraud"? add

I forbindelse med betaling med utenlands kort sÄ er det slik at det som oftest er veldig strenge beskyttelsestiltak mot svindel og pga at Front er registrert som finansielt tiltak og ikke direkte som bilutleier sÄ kan det stoppe litt opp ved slike tilfeller.

Hva betyr feilmelding "OrderID already used" add
  • «Order ID already used» vil dukke opp dersom man har avbrutt eller prĂžvd flere betalingslĂžsninger pĂ„ kort tid. Om man har prĂžvd Ă„ betale med kort/vipps og av en eller annen Ă„rsak gĂ„r ut igjen fĂžr man fullfĂžrer sĂ„ kan man fĂ„ opp denne feilmeldingen neste gang man prĂžver. PrĂžv da Ă„ restarte mobilen.
  • Dette gjelder ogsĂ„ etter at kortholder har lagt inn kortnr og blir videresendt til en tredjepart for Ă„ godkjenne at de er riktig kortholder. NĂ„r de har gjort det fĂ„r de beskjed om Ă„ gĂ„ tilbake til vĂ„r plattform og hvis dette tar for lang tid sĂ„ kan det skje at de fĂ„r opp denne feilmeldingen. PrĂžv Ă„ restarte tlf.
  • Har de tilstrekkelig wifi tilgang? Er nettet ustabilt, vent litt og prĂžv igjen.
  • Tekniske problemer hos Bank/BankID
Hva betyr feilmelding "3D secure failed"? add
  • Mangel pĂ„ dekning pĂ„ konto
  • Feil inntasting av kortinformasjon
  • Problemer med BankID – be kunde om Ă„ kontakte sin bank
  • BelĂžp er hĂžyere enn belĂžpssperre satt pĂ„ kortet. I Mastercard debitcard vil det vĂŠre en daglig belĂžpsgrense man kan bruke. Det er forskjellige belĂžpssperrer. 1 for max uttak ved enkeltuttak, 1 for max uttak daglig, og 1 for max uttak mĂ„nedlig. Dette varierer fra person til person. Snakker vi om belĂžp opp mot 10.000,- sĂ„ handler det veldig ofte om belĂžpssperrer som Ă„rsak. Be kunde om Ă„ kontakte sin bank for justering av grensen
  • Feil hos innlĂžser, i dette tilfellet Worldline/Bambora – kontakt de pĂ„ support@bambora.com
  • SpĂžr om kunde evnt kan prĂžve med et annet kort.

Rapporter

Hvor finner man rapporter for regnskap for de som fÄr utbetaling fra Front Payment? add
  • Klikk «Rapporter» nederst i menyfeltet pĂ„ venstre side.
  • Klikk «Regnskap og MVA»
  • Legg inn fra og til dato (max 60 dagers perioder) og klikk deretter pĂ„ «Last ned rapporten»
Hvordan matcher man Worldline sin utbetalingsrapport med Front Payment sin rapport for de som fÄr utbetalinger fra Worldline/Bambora? add
  1. Logg inn pĂ„ FrontGO og klikk pĂ„ «Rapporter» og deretter pĂ„ «Bestillinger»
  2. Last ned rapporten for perioden du Ăžnsker
  3. Du kan filtrere pĂ„ status «Paid»
  4. Alle radene har en kolonne som heter «Betalingsreferanse»
  5. Betalingsreferansen kan matches mot «Transaction Ref» i «Payout details» arket hos Bambora payout file.

 

Hvis det er flere transaksjoner pĂ„ samme reservasjon sĂ„ mĂ„ du matche «ordrenr» med «additional reference» pĂ„ Bambora rapporten.

De fĂžrste 8 tallene etter prefix (CAP12345678) i FrontGO rapporten mĂ„ matches mot de fĂžrste 8 tallene i kolonnen «Additional Reference 1» (12345678T23153143)

Dette vil matche transaksjonen pÄ en ordre.

Reservasjon

Har kunde betalt nÄr de godtar reservasjonslink? add

Nei, de godkjenner kun at reservasjonsbelÞpet lÄses pÄ sin konto i max 31 dager. Ingenting trekkes fra kundens konto inntil klient foretar trekk. NÄr kunde har godkjent, sÄ har klient mulighet for Ä utfÞre trekk fra reservasjonsbelÞpet.

Hvordan velge sprÄk? add

NÄr man oppretter reservasjon kan man velge hvilket sprÄk kundene skal motta sms/epost info (norsk eller engelsk) Klikk «Opprett reservasjon» Þverst til hÞyre, deretter velger man om man vil opprette privat eller bedriftskunde. Man fÄr opp et nytt vindu hvor man kan velge sprÄk helt nederst i vinduet.

Hvor lenge er reservasjonslinken aktiv? add

Kunde har 15 dager pÄ seg til Ä godkjenne reservasjon mottatt pÄ sms/epost. 15 dager er satt opp som standard i Front portalen men man kan endre dette manuelt i portalen.

Hvor lenge varer en reservasjon? add

NÄr kunde har godkjent reservasjon har klient opptil 31 dager pÄ Ä ta betaling fÞr reservasjonen lÞper ut. De aller fleste i FrontGO har innlÞseravtale direkte med Worldline/Bambora via Front Payment og har dermed reservasjonstid pÄ 31 dager hvor de kan foreta trekk fra reservasjonsbelÞpet i lÞpet av denne tiden.

Hvilke valg har klient etter at kunde har godkjent reservasjonen? add

NÄr kunde har godkjent reservasjonen vil man se reservasjonen i portalen med pÄfÞrt reservasjonsbelÞp. Klikk pÄ de 3 smÄ prikkene pÄ hÞyre side av statusen «Reservert» Da fÄr man opp fÞlgende valg: (Etterbelastning fra kort / Ta imot betalinger / Avbestille reservasjon) Valget «Ta imot betalinger» vil kun vÊre aktiv sÄ lenge reservasjonen er aktiv, opptil 31 dager fra reservasjonen ble godkjent av kunde.

Hva skjer om kunde ikke godkjenner reservasjonen? add

Om kunde ikke skulle godkjenne reservasjon skjer ikke annet enn at reservasjonen blir inaktiv. Alternativet da er at man evnt mÄ sende ut ny reservasjonslink. Det blir ikke sendt ut faktura pÄ reservasjoner som ikke godkjennes

Hvor mange trekk kan jeg utfÞre pÄ reservasjonen? add

Man kan foreta sÄ mange trekk man Þnsker fra reservert belÞp sÄ lenge det ikke overstiger det reserverte belÞp i lÞpet av reservasjonstiden og sÄ lenge reservasjonen er aktiv. Klient er garantert Ä kunne hente belÞp fra reservasjonsbelÞpet sÄ lenge evnt restbelÞp ikke er frigjort etter fÞrste utfÞrte trekk.

Hva gjĂžr man om det er behov for Ă„ hente ekstra betaling etter at reservasjonen er utlĂžpt? add

Om man har behov for Ä etterbelaste ETTER at reservasjonen er lÞpt ut etter 31 dager sÄ kan man gjÞre det ved Ä klikke pÄ «Etterbelastning fra kort» Klikk pÄ de 3 prikkene ytterst til hÞyre for Ä se valg. Man kan etterbelaste kundes kort opptil 90 dager etter at reservasjonen ble godkjent av kunde og opptil det dobbelte av reservasjonsbelÞpet. Kort informasjon slettes automatisk etter 90 dager. I dette tilfellet hentes etterbetaling fra kundens kort/konto og ikke fra reservasjonen som da er utlÞpt. NÄr man etterbelaster mÄ klient spesifisere hva som etterbelastes, med produktnavn/pris/mva. Dette pga regnskapsformÄl. Ved etterbelastning av kundens kort, er klient avhengig av at kunde har dekning pÄ konto. Kunde vil ogsÄ motta sms med informasjon om at etterbelastning er blitt gjennomfÞrt.

NÄr vil kunde ha evnt restbelÞp tilgjengelig igjen pÄ sin konto? add

NÄr et belÞp er trukket, vil eventuelt restbelÞp fra reservasjonsbelÞpet frigjÞres pÄ kundens konto. Kunde vil ikke se noe gjenstÄende belÞp som refundert, men bare tilgjengelig igjen pÄ kontosaldoen deres. Det eneste belÞpet kunde vil se som trukket er belÞp hentet fra reservasjonen. Kunde vil normalt sett kunne se frigjort belÞp pÄ sin kontosaldo ca 2-7 dager etter at fÞrste trekk er utfÞrt av klient. Men her er det viktig Ä understreke at systemet til innlÞser Worldline/Bambora er slik at det kan variere nÄr evnt restbelÞp blir frigjort etter fÞrste trekk slik. Mellom 2-7 dager er en tommelfingerregel, og avhenger litt av kundes bank. Men om det gÄr lenger enn 2-7 dager sÄ vil det aldri gÄ mer enn max 31 dager fÞr kunde skal ha evnt restbelÞp tilgjengelig igjen pÄ sin kontosaldo.

Hvordan refundere? add

Har man behov for Ä refundere belÞp, sÄ klikker man pÄ selve reservasjonen. Her vil man da se valget «Registrering av refusjon» i reservasjonsloggen. Man kan kun refundere samme belÞp man har hentet ut fra reservasjonen. For de som bruker journalsystemet «Wincar» sÄ utfÞres refusjon direkte i Wincar som igjen vil registrere dette i FrontGO.

Hvordan sluttfĂžre en avsluttet reservasjon? add

Om en handling er gjennomfÞrt pÄ reservasjonen, sÄ vil man fÄ opp valget «Fullstendig reservasjon» nÄr man klikker pÄ de 3 prikkene ytterst til hÞyre. Det er valgfritt om man bruker denne funksjonen, men om man klikker pÄ det valget kan man skrive inn en liten notis om at reservasjonen er fullfÞrt og klikke pÄ bekreft. Da vil den reservasjonen vÊre lÄst og avsluttet og man kan ikke utfÞre nye handlinger pÄ denne reservasjonen.

Hvor lenge holdes kundes kortinformasjon? add

Det er ikke lovfestet hvor lenge man kan holde pÄ kortinfo for etterbelastning. Det er opp til hvert enkelt selskap men de fleste sletter kortinfo etter rimelig tid. Front Payment har valgt Ä legge seg pÄ 90 dager fÞr kortinfo slettes.